سرو نوشیدنی

راهنمای جامع خرید نعلبکی چینی

راهنمای جامع خرید نعلبکی چینی

نعلبکی چیست؟

تلفظ عامیانه نعلبکی به صورت نلبکی است و یکی از لوازم چای خوری است که به شکل یک بشقاب مدور، کم عمق و کوچک بوده که زیر لیوان، استکان یا فنجان می گذارند. از نعلبکی برای سرد شدن سریع چای یا قهوه استفاده می شود. به این صورت که مقداری از چای را داخل نعلبکی ریخته تا سرد شده و آماده نوشیدن گردد. امروزه شکل نعلبکی ها اغلب به صورت گرد هستند ولی به اشکال دیگری نیز طراحی و تولید می شوند.

کاربرد نعلبکی

عادت استفاده از نعلبکی جهت نوشیدن چای، تاثیر مثبتی روی سلامتی دارد. زیرا افراد با ریختن چای داخل نعلبکی چای را با دمای معتدل می نوشند و به همین دلیل از سوختن لب و زبان و حتی پرزهای سیستم گوارشی جلوگیری می کنند.
هنوز هم در خانواده های ایرانی یکی از لوازم ضروری چای خوری، نعلبکی چینی است. البته در بیشتر موارد نعلبکی به همراه فنجان و استکان استفاده می شود و بعضی نیز چای را به صورت لیوانی ترجیح می دهند. برخی افراد چای را داخل همان نعلبکی می نوشند و بعضی دیگر چای سرد شده را به استکان بر می گردانند و سپس آن را می نوشند.
کاربرد نعلبکی چینی در کنار استکان یکی از عادت های جالب در کافه ها و قهوه خوری های سراسر دنیا است که عدم استفاده از آن عملی به دور از ادب و فرهنگ تلقی می شود. فروشگاه ندهوم تنوع بسیار بالایی از نعلبکی را داراست که برای مشاهده انواع نعلبکی ها با برند های معتبر، می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نعلبکی در فرهنگ ایرانی

استفاده از نعلبکی از دیرباز در فرهنگ ایرانی جایگاه داشته و به همراه استکان حتما نعلبکی هم استفاده می شده است. در حال حاضر نیز در قهوه خانه ها یا کافه ها، نعلبکی وجود دارد. خیلی از مشتریان دلیل علاقه به خرید نعلبکی را میزبانی بهتر از پدربزرگ و مادر بزرگ ها  عنوان می کنند. به دست گرفتن راحت تر استکان با نعلبکی برای افراد مسن، از دیگر ویژگی های نعلبکی است. امروزه نعلبکی کاربرد دیگری نیز دارد و آن استفاده به عنوان یه وسیله تزئینی و یا کلکسیونی است. افراد بسیار زیادی در ایران و سراسر دنیا هستند که گنجینه بسیار ارزشمندی از نعلبکی ها را برای کلکسیون خود جمع آوری کرده اند.

یکی از نقش های نعلبکی قدیمی که در چایخانه ها رواج داشته است خواباندن استکان روی نعلبکی می باشد. این کار نشان دهنده منظور افراد است که بعد از خوردن چای دیگر تمایلی به نوشیدن چای ندارند و قهوه چی تا هنگامی که مشتری استکان خود را داخل نعلبکی نخوابانده همچنان برای او چای می آورد.

نعلبکی گل قرمز یا نعلبکی گل سرخ

یکی از مدل های نعلبکی قدیمی که در خانه مادر بزرگ ها شاید ببینید، نعلبکی گل قرمز یا گل سرخ است که جنس چینی داشته و زیبایی بسیار زیاد و حس نوستالژیکی برای همه ما دارد. در گذشته های دور این طرح جذاب نعلبکی گل قرمز یا گل سرخ اکثرا وارداتی و ساخت چین بوده اند و طراحی آن شامل سه دسته گل جدا از هم در کناره های نعلبکی بوده است. اما امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت ارز و سختی واردات اجناس خارجی، شرکت های چینی و سرامیک در داخل به تولید این طرح جذاب می پردازند. بعضی از این شرکت ها از جمله چینی تقدیس و یا مقصود سعی کرده اند طرح اولیه این نعلبکی های گل سرخ رو حفط کنند و دقیقا با همان شکل و اندازه به تولید آن بپردازند. اما چینی زرین ایران نعلبکی گل قرمز خود را هم با طراحی قدیمی و هم با طراحی جدید به بازار عرضه کرده است .

نعلبکی گل قرمز چینی مقصود
نعلبکی گل قرمز چینی مقصود
نعلبکی چینی طرح گل سرخی
نعلبکی چینی طرح گل سرخی

در طراحی جدید نعلبکی گل قرمز چینی زرین ، گل های بیشتری در کناره های نعلبکی مشاهده می کنید که شامل شش دسته گل می باشد و کاملا حاشیه نعلبکی را پوشانده اند.نعلبکی گل قرمز چینی زرین با نام بیدگل و آران شناخته می شود . بیدگل با برگ های سبز و آران با برگ های طوسی رنگ تولید و شناخته می شود.

نعلبکی چینی زرین طرح بیدگل
نعلبکی چینی زرین طرح بیدگل
نعلبکی چینی زرین طرح آران
نعلبکی چینی زرین طرح آران

راهنما و نکات مهم خرید انواع نعلبکی

چند مولفه مهم در زمان خرید نعلبکی جدید باید مدنظر داشت که از آن جمله می توان به نحوه استفاده شما از نعلبکی اشاره کرد . گاهی نعلبکی برای دکور و تزئین استفاده می شوند که در این موارد اغلب چندان کیفیت آن اهمیت ندارد و اولویت با طراحی و نوع مدل نعلبکی است. ولی اگر نعلبکی به عنوان یک کالای پر مصرف در روز برای شما قرار دارد، حتما باید جدا از طرح به فاکتور های دیگری نیز توجه زیادی داشته باشید.

یکی از نکاتی که مشتریان باید در هنگام خرید نعلبکی به آن توجه داشته باشند این است که کیفیت یک نعلبکی در هنگام تمیز کردن آن مشخص می شود به این صورت که هر چه کیفیت محصول بالاتر، نگهداری و تمیز شوندگی آن نیز راحت تر خواهد بود.

اگر از ماشین ظرفشویی برای شستشو نعلبکی ها استفاده می کنید در هنگام خرید به طرح هایی که طلا و پلاتین کمتری در نقش و نگار آنها بکار رفته است، توجه کنید. زیرا در صورت استفاده مکرر و طولانی از ماشین ظرفشویی به مرور نقش و نگار های طلایی آن کم رنگ تر خواهد شد.

وایتکس قاتل زنجیره ای نعلبکی ها

به هیچ عنوان برای تمیز کردن نعلبکی ها از وایتکس استفاده نکنید. این مواد به دلیل وجود میزان بالای مواد اسیدی، لایه لعابی  بروی نعلبکی ها را کامل از بین برده و شما از این پس برای تمیز کردن آن نیاز به زمان و انرژی بیشتری برای تمیز کاری خواهید داشت. همچنین گاز و بخار های وایتکس در هنگام استفاده بسیار می تواند برای سلامتی انسان مضر باشد.

 

نعلبکی چینی زرین طرح نارسیس طلایی

راهنمای نگهداری از نعلبکی

تمیز کردن نعلبکی با وایتکس برای بسیاری از افراد یک مسئله کاملا عادی است. به طوری که گاهی بیان می کنند اصلا بدون وایتکس لک های باقیمانده از چای، روی نعلبکی ها همیشه باقی می ماند و باید حتما از وایتکس برای شستشو نعلبکی ها استفاده کرد !!

خلاصه و مفید اینکه اگر نعلبکی با کیفیت و از برند های معتبر خریداری کردید، فقط با مایع ظرفشویی و اسکاچ به شستشوی آن بپردازید و اگر مدت طولانی است که از نعلبکی استفاده می کنید، می توانید از پودر ماشین لباسشویی به عنوان جایگزین استفاده کنید چون در این صورت، کمتر به لایه لعابی بر روی نعلبکی آسیب وارد می شود. اگر از وایتکس استفاده کردید، شما لایه لعابی نعلبکی چینی خودتون را بین بردید و از این پس حتما باید برای شستشو از وایتکس استفاده کنید و بدون آن نعلبکی همواره لک خواهد داشت. ! 🙃

نعلبکی چینی قدیمی طرح محرمات
نعلبکی چینی قدیمی طرح محرمات

در هنگام خرید نعلبکی به چه نکاتی باید توجه داشت ؟

  • قیمت اولویت آخر شما برای انتخاب نعلبکی باشد. زیرا نعلبکی های ارزان قیمت در هنگام شستشو بسیار شما را به درد سر خواهد انداخت.
  • برند نعلبکی بسیار مهم است. بعضی از شرکت ها به قدری معتبر و با کیفیت هستند که شما چشم بسته می توانید محصولات آنها را در صورت رضایت از طرح، خرید کنید. چینی زرین ایران دقیقا همان برند مطمئن و عالی است. خرید نعلبکی چینی زرین با هر طرح و درجه کیفیتی ( عالی ، یک و سه ) . می تواند یک خرید رضایت بخش برای شما باشد. شرکت های دیگری همچون تقدیس ، طوس نیز نعلبکی های تولیدی آنها از کیفیت بالایی برخوردار است. برند های دیگر در رده های بعدی قرار دارند.
  • اگر قصد خرید نعلبکی بلور و شیشه ای دارید ، برند معتبر پاشاباغچه ترکیه می تواند در کنار قیمت مناسب پیشنهاد عالی برای شما باشد .
  • چندان توصیه به خرید نعلبکی سرامیک نداریم. نعلبکی های سرامیک با وجود تنوع بسیار بالا در طرح و نقش، از کیفیت رضایت بخشی برخوردار نیستند.  لایه سرامیکی اکثر این اجناس در اثر حرارت ترک ترک شده و ظاهر زشتی پیدا می کنند.

4 دیدگاه در “راهنمای جامع خرید نعلبکی چینی

  1. Hosein mi@ گفت:

    سلام نعلبکی طرح سمرقند رو موجود نمیکنید ؟

    1. ندهوم گفت:

      از طرح های پر فروش فروشگاه مون هست امیدوارم دوباره بتونیم شارژش کنیم 🌹

  2. زهرا حسین زاده گفت:

    بسیار عالی بود ممنون 🙏

دیدگاهتان را بنویسید